Τετάρτη , 27 Μαΐου 2020

10 Απαραίτητες Γνωστικές Αλλαγές κατά τη διάρκεια μιας πανδημίας

10 Απαραίτητες Γνωστικές Αλλαγές κατά τη διάρκεια μιας πανδημίας

1) Αποδοχή και αποφυγή ανησυχίας: 

Είναι φυσιολογικό να αντιδράτε σε μια κρίση όπως μια πανδημία με ανησυχία και άγχος . Προσπαθώντας να υποβαθμίσετε την σοβαρότητα της κατάστασης μπορεί να σας οδηγήσει σε έλλειψη δράσης. Δεν γίνεστε υπερήρωας όταν δεν έχετε καμία ανησυχία κατά τη διάρκεια δυσμενών παγκόσμιων περιόδων. Χρειαζόμαστε μια υγιή δόση άγχους για να εφαρμόσουμε τις απαιτούμενες ενέργειες ωστε να επιβραδύνουμε ή να τερματίσουμε μια επιδημία. 

2) Μην επιχειρήσετε να καταπολεμήσετε ή να ελέγξετε την ανησυχία:

Έτσι, θα παραδεχτείτε ότι αισθάνεστε άγχος και ότι ανησυχείτε. Μην προσπαθήσετε να παίξετε ένα βίαιο αγώνα πυγμαχίας σε ενα ρινγκ με αντίπαλο την ανησυχία για να δείξετε ότι είστε νικητής. Στο ρινγκ της ζωής κατά τη διάρκεια μιας επιδημίας, είτε χάνουμε όλοι είτε κερδίζουμε όλοι. Δεν υπάρχει κανένας αόρατος διαιτητής που να δίνει το έπαθλο σε εκείνους που έχουν την ανησυχία τους υπό έλεγχο στο 100% της χρονικής περιόδου. 

3) Μην κατακρίνετε την ανησυχία σας: 

Μερικές φορές λέμε πράγματα στους εαυτούς μας που δεν θα λέγαμε στους εχθρούς μας! Όταν παρατηρήσετε ότι ανησυχείτε, σταματήστε να λέτε στον εαυτό σας πράγματα όπως “Αντε παλι ξεκινησα…“, ή “ενώ ο καθένας φαίνεται να τα καταφέρνει καλά, γιατί εγώ καταρρέω;” 

4) Διευρύνετε την προσοχή σας : 

Κατά τη διάρκεια μιας απειλής, οι άνθρωποι φυσιολογικά περιορίζουν την προσοχή τους για να επικεντρωθούν στην αιτία του κινδύνου. Αυτό είναι θαυμάσιο εάν η απειλή διαρκεί μια περιορισμένη χρονική περίοδο και είναι συγκεκριμένη. Όμως, κατά τη διάρκεια επιδημιών όπου η απειλή μπορεί να διαρκέσει μήνες, αυτό μπορεί να είναι εξαιρετικά εγκλωβιστικό. Πραγματοποιείστε μια σοβαρή προσπάθεια να επικεντρωθείτε σε νέα που δεν έχουν σχέση με την απειλή. 

5) Μείνετε στο τώρα: 

Αυτή είναι η στιγμή να επικεντρωθούμε στο “τώρα”, γιατί αυτό ίσως να είναι το μόνο που μας απομένει. Μην επιτρέπετε να ανησυχείτε με το να σπαταλάτε ¨θα¨ σε πιθανά ενδεχόμενα την κάθε στιγμή του «τώρα». 

6) Εξοικειωθείτε με την αβεβαιότητα: 

Μας αρέσει να προβλέπουμε και να είμαστε ακριβείς. Βρεθήκαμε τυχεροί στο παρελθόν ωστε να είμαστε ακριβείς με πολλές προβλέψεις. Ιδιαίτερα στη Δύση, ενθουσιαζόμαστε με μοντέλα πρόβλεψης (νομίζω ότι αυτό είναι όνομα μιας μαθηματικής θεωρίας!). Προβλέπουμε ποιος θα κερδίσει τις προεδρικές εκλογές, τιμές κατοικιών, μετοχές ή ποιος θα κερδίσει το American Idol. Απογοητευόμαστε όταν οι ρουτίνες και οι προβλέψεις μας διακόπτονται από μικρά πράγματα όπως οι πανδημίες. Χρειάζεται να είσαστε πιο ανεκτικοί στην αβεβαιότητα από το να στέκεστε μόνο στη παρούσα στιγμή. Σκεφτείτε τις κρίσεις σαν μια «επιβολή τερματισμού»  στο εδραιωμένο “ασφαλές” πρόγραμμα μας. 

7) Προσδιορίστε τις βασικές σας αξίες: 

Κατά τη διάρκεια κρίσεων είναι η τέλεια στιγμή να καθίσετε με τον εαυτό σας και να προσδιορίσετε τις βασικές αξίες σας.  Με ποιες αξίες δεν θα συμβιβαζόσασταν, ανεξάρτητα από το πόσο άσχημα πηγαίνουν τα πράγματα; Δημιουργήστε μια λίστα με δέκα αξίες. Τοποθετήστε αυτές κάπου ώστε να σας είναι ορατές ανά πάσα στιγμή. Επιλέξτε τις τρεις πρώτες αξίες και γράψτε αυτές σε ένα μικρό χαρτί. Να το κρατάτε μαζί σας όπου πηγαίνετε. 

8) Λάβετε αποφάσεις με βάση τις αξίες σας, όχι την ανησυχία σας: 

Αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο, αλλά μπορεί να εμπεδωθεί. Όταν παίρνετε μια απόφαση, προσανατολίστε τον εαυτό σας στις τρεις αξίες που έχετε στην τσέπη σας. Είναι η απόφασή σας συνεπής με αυτές; Ή είναι ένα παραπροϊόν της ανησυχίας σας; 

9) Ζήστε τις αξίες σας, ακόμη και στις πιο ανήσυχες στιγμές: 

Ακόμη κάτι δύσκολο. Αυτό απαιτεί να απασχολείσετε το πολύπλοκο σύστημα του εγκεφάλου σας και να απενεργοποιήσετε τον αυτόματο πιλότο του εγκεφάλου, (δηλαδή σε ότι έχει να κάνει με τις μη συνειδητές αντιδράσεις και τις πρώτες αυτόματες σκέψεις σε κάθε ανήσυχη στιγμή).

10) Συνειδητοποιήστε τη φανταστική δύναμη του εγκεφάλου σας: 

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι υπέροχος! Έχει μια τεράστια ικανότητα να δημιουργεί, να φαντάζεται και να προσποιείται ότι έχει τον έλεγχο. Σκεφτείτε το άγχος και την ανησυχία ως υποπροϊόντα αυτού του φανταστικού συστήματος. Η ανησυχία είναι μια δημιουργική ιστορία που βασίζεται σε μερικά αληθινά γεγονότα. Μην πιστεύετε σε κάθε σκέψη που έχετε. 

 

Μεταφράστηκε από τον Απόστολο Σαρικούδη ( τελειόφοιτο της σχολής του Κέντρου Εφαρμοσμένης Ψυχοθεραπείας & Συμβουλευτικής)

*https://www.psychologytoday.com/us/blog/neuroscience-in-everyday-life/202004/10-necessary-cognitive-changes-during-pandemic

Σχετικά με τον Συγγραφέα 

Marwa Azab, Ph.D. , είναι επικεφαλής καθηγητής ψυχολογίας και ανθρώπινης ανάπτυξης στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Long Beach.  

Δείτε επίσης

Ψυχωτικά επεισόδια και χρήση κάνναβης

Ψυχωτικά επεισόδια και χρήση κάνναβης

Η κάνναβη, θεωρείται από τους μελετητές ένας παράγοντας περιβαλλοντικού κινδύνου που αυξάνει τις πιθανότητες ψυχωσικών επεισοδίων …